Saturday, July 20, 2013

TIPS SEBELUM MEMBELI TYRE CHANGER

ASSALAMUALAIKUM




1. BEKALAN KUASA ELEKTRIK atau power supply kedai. Sama ada 1 phase atau 3 phase. Jika elektrik kedai anda masih 1 phase, seperti yang kebiasaan digunakan dirumah. 

Anda perlu membeli tyre changer 1 phase. Jika anda berhasrat menggunakan bekalan elektrik 3 phase, boleh menghubungi TNB untuk pendaftaran dan pemasangan. (Kos anggaran dalam RM3,000 - RM4,000).

Jika kedai anda sudah tersedia bekalan elektrik 3 phase, itu satu bonus. Tetapi sekarang ini, anda tak perlu risau kerana sudah banyak pengeluar mesin tayar mengeluarkan tyre changer dalam versi 1 phase. (TEMPAH SEKARANG : AERY 016-980 9246)


2. PASARAN RIM SEMASA 
Contohnya, sekarang ini banyak rim yang dijual dipasaran tempatan menjangkau saiz sehingga 24 inci. Dan trend semasa pengguna yang berani menggunakan rim rim bersaiz besar dan lebar. Dahulunya, tyre changer dikeluarkan untuk membuka tayar untuk rim bersaiz maksimum sehingga 22 inci sahaja. Sekarang ini, sudah banyak tyre changer yang dikeluarkan untuk membuka rim sehingga 24 inci. (TEMPAH SEKARANG : AERY 016-980 9246)


3. MESIN SEMI AUTO ATAU FULLY AUTOMATIK
Kebiasaannya, tyre changer semi auto ini lebih murah daripada tyre changer fully auto. Untuk mengenali sama ada mesin tersebut seni auto atau fully auto, ia boleh dikenalpasti dengan melihat pedal. Mesin semi auto ada 3 pedal dan mesin fully auto ada 4 pedal.


Semi Auto


4. TEMPOH JAMINAN DAN SERVIS SELEPAS JUALAN
Kebiasaanya tempoh jaminan untuk sesebuah mesin adalah selama satu (1) tahun. Tapi ada juga mesin yang tempoh jaminan atau warranty nya adalah selama tiga (3) bulan sahaja. Biasanya, mesin buatan China dan tiada jenama yang warranty nya hanya 3 bulan.

Sebelum membeli sesebuah mesin, dapatkan kepastian sama ada, jika mesin rosak. Apakah tindakan yang perlu? Jika disediakan technician yang boleh datang ke kedai kita. Itulah sebaik-baiknya. Seperti kami di AERY TYRE MOTORSPORT. Technician kami ada diseluruh semenanjung Malaysian. (TEMPAH SEKARANG : AERY 016-980 9246)


Setakat ini dahulu. Jika ada sebarang tambahan akan dikemaskini kemudian.





DAPATKAN MESIN TERBAIK HANYA DARI 
AERY TYRE MOTORSPORT





No comments:

Post a Comment